Τετάρτη, 28 Μαΐου 2014

Oδυσσέας Ελύτης, Θάνατος και Ανάστασις του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου



Έτσι καθώς εστέκονταν ορθός μπροστά στην Πύλη κι άπαρτος μες στη λύπη του
Μακριά του κόσμου που η ψυχή του γύρευε να λογαριάσει στο φάρδος Παραδείσου Και σκληρός πιο κι απ' την πέτρα που δεν τον είχανε κοιτάξει τρυφερά ποτέ - κάποτε τα στραβά δόντια του άσπριζαν παράξενα
Κι όπως περνούσε με το βλέμμα του λίγο πιο πάνω απ' τους ανθρώπους κι έβγανε απ' όλους Έναν που του χαμογελούσε τον Αληθινόν που ο χάρος δεν τον έπιανε
Πρόσεχε να προφέρει καθαρά τη λέξη θάλασσα έτσι που να γυαλίσουν μέσα της όλα τα δελφίνια Κι η ερημιά πολλή που να χωρά ο Θεός κι η κάθε μια σταγόνα σταθερή στον ήλιο ν' ανεβαίνει
Νέος ακόμα είχε δει στους ώμους των μεγάλων τα χρυσά να λάμπουν και να φεύγουν

29 Μαΐου 1453


Σαν σήμερα...

Κλείτος Κύρου


 Παραινέσεις

Τώρα πια δεν ενδείκνυται
Η προσφυγή στις παλιές φωτογραφίες
Η ζωή έχει τόσες μεταπτώσεις
Μην εισχωρείτε στην εποχή των ερώτων

Ωδή ως Λογοτεχνικό είδος · καλβικό μέτρο


Ωδή
Η ωδή, ως είδος λυρικής ποίησης, πρωτοκαλλιεργήθηκε στην αρχαία Ελλάδα. Αρχικά, οι ωδές είχαν υμνητικό ή εγκωμιαστικό χαρακτήρα. Ήταν τραγούδια που ψάλλονταν και τραγουδιούνταν από χορευτές προς τιμή ενός θεού ή αποτελούσαν εγκώμια για ένα σημαντικό πρόσωπο. Ονομαστές είναι οι ωδές που έγραψε ο Πίνδαρος, για να εξυμνήσει τους νικητές των ολυμπιακών ή και άλλων αγώνων. Τα κύρια χαρακτηριστικά των ωδών είναι ο επίσημος, ο σοβαρός, ο υψηλός και ο μεγαλοπρεπής τόνος, μαζί με το ανάλογο γλωσσικό ύφος.

Δευτέρα, 26 Μαΐου 2014

Μεταπολεμική Ποίηση

ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
ΠΛΑΙΣΙΟ
Η μεταπολεμική λογοτεχνία εμφανίζεται από τα πρώτα χρόνια της κατοχής και είναι έντονα επηρεασμένη από τα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα της εποχής. Η γερμανική κατοχή, η αντίσταση στον κατακτητή, ο εμφύλιος που ακολούθησε, οι κοινωνικές και πολιτικές αντιθέσεις, τα σοβαρά οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα αφήνουν το στίγμα τους και στο χώρο των Γραμμάτων. Μεγάλο μέρος της μεταπολεμικής λογοτεχνίας είναι έντονα πολιτικοποιημένο και οι συγγραφείς είναι κυρίως αριστερής ιδεολογίας. Παράλληλα, εμφανίζονται άλλα ρεύματα, όπως το νεοϋπερρεαλιστικό και το υπαρξιακό, που εκφράζουν νέες τάσεις και ανάγκες της εποχής.

Strange Fruit

                   

Α΄ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ 1914-1918

Κυριακή, 25 Μαΐου 2014

Βαρβέρης Γιάννης (1955 - 26/5/2011)

Μήτσος Παπανικολάου [ 1900-1943 ]

Γεννήθηκε στην Ύδρα το 1900 αλλά πολύ νωρίς μετακόμισε στον Πειραιά, όπου τελείωσε τις εγκύκλιες σπουδές του και πέρασε όλη τη ζωή του. Σπούδασε νομικά και ασχολήθηκε κυρίως με την ποίηση, με μεταφράσεις ξένων ποιητών και την κριτική.

Σάββατο, 17 Μαΐου 2014

ΣΑΝΤΡΟ ΜΠΟΤΙΤΣΕΛΙ (1445 - 17 ΜΑΙΟΥ 1510)


Πὼς λάμπουν τὴν ἄνοιξη τὰ δέντρα θὰ ροδαμίσει τοῦ ὄρθρου ἡ μαρμαρυγή, θὰ ξαναγίνει πέλαγο καὶ πάλι τὸ κύμα θὰ τινάξει τὴν Ἀφροδίτη...
Γ. ΣΕΦΕΡΗ – ΜΝΗΜΗ Α

Παρασκευή, 16 Μαΐου 2014

Για την αγάπη..


Φωτό  Lewis Caroll
Οι σχέσεις είναι ένας καθρέφτης και όσο πιο αγνή είναι η αγάπη, όσο ανώτερη είναι η αγάπη, τόσο καλύτερος ο καθρέφτης, τόσο πιο καθαρός ο καθρέφτης. 
Αλλά για την ανώτερη αγάπη χρειάζεται να είσαι ανοικτός. Για την ανώτερη αγάπη χρειάζεται να είσαι ευάλωτος. Χρειάζεται να αφήσεις να πέσει η θωράκισή σου. Αυτό είναι οδυνηρό. Χρειάζεται να μην είσαι συνέχεια σε επιφυλακή. Χρειάζεται να εγκαταλείψεις τον υπολογιστικό νου. Χρειάζεται να ρισκάρεις. Χρειάζεται να ζεις επικίνδυνα. 
Ο άλλος μπορεί να σε πληγώσει. Αυτό τον φόβο έχεις αν είσαι ευάλωτος. Ο άλλος μπορεί να σε απορρίψει. Αυτόν τον φόβο έχεις όταν ερωτεύεσαι. 
Η αντανάκλαση του δικού σου εαυτού που θα βρεις στον άλλο μπορεί να είναι άσχημη. Αυτή είναι η αγωνία. Απόφευγε τον καθρέφτη. Αλλά αποφεύγοντας τον καθρέφτη δεν πρόκειται να γίνεις όμορφος. Αποφεύγοντας την κατάσταση δεν πρόκειται να μεγαλώσεις επίσης. 
Χρειάζεται να δεχθείς την πρόκληση.
(Osho)

Γιούλα Ράπτη, Γράμματα σ έναν ξένο


Mε αρπάξατε από το πόδι:
«Για πού το βάλαμε;».
«Στο δάσος, να πάρω λίγο καθαρό αέρα», δικαιολογήθηκα.
«Στο καλό . Ήθελα μόνο να σου πω ότι εγώ είμαι λύκος-άγριος και μόνος-.αλλά κι εσύ λύκος είσαι ντυμένος Κοκκινοσκουφίτσα, η πιο μοναχική Κοκκινοσκουφίτσα που γνώρισα».
«Εγώ είμαι λύκος του γλυκού νερού »απάντησα.
«Θα φαγωθούμε στο τέλος, αγαπητέ μου»

[ΓΙΟΥΛΑ ΡΑΠΤΗ, από το γράμμα 8 , Εκ των υστέρων Γράμματα σ’ έναν ξένο,Γαβριηλίδης 2010]




Τρίτη, 6 Μαΐου 2014

Xόρχε Λουίς Μπόρχες ΜΑΘΑΙΝΕΙΣ

Μετά από λίγο μαθαίνεις
Την ανεπαίσθητη διαφορά
Ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι
Και να αλυσοδένεις μια ψυχή

Και μαθαίνεις πως Αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι

Παρασκευή, 2 Μαΐου 2014