Τρίτη, 22 Ιουλίου 2014

Νίκος Καρούζος, Τέλη Ιουλίου



Τέλη Ιουλίου

Νύχτα του θέρους απαλύνουσα
ως μέλι σε γεύομαι στην κερήθρα του χώρου.
Εσχεδίαζα ποίημα όπου υπήρχες ηδυπαθής
με δανεισμένα μάτια στη φωτιά των άστρων
με την αγάπη

Μπορεί επιτέλους η βαθμολόγηση της Ν. Γλώσσας στις Πανελλαδικές να γίνει ακριβοδίκαιη;


Φιλόλογοι της διαδικτυακής κοινότητας agathi.pbworks.com 

Ο βαθμός της «Έκθεσης» στις Πανελλήνιες είναι ο άγνωστος χ μιας πολύ κρίσιμης διαδικασίας. Είναι εκείνος που συχνά ανατρέπει προσδοκίες αλλά και χρόνιες αξιολογήσεις, που αποκαλύπτει αλλοπρόσαλλες κρίσεις, που αφήνει πίκρα, θυμό κι απορίες, σε υποψηφίους, γιατί δεν καταλαβαίνουν σε τι απέτυχαν, σε γονιούς, γιατί δεν καταλαβαίνουν πώς διαψεύστηκαν, σε δασκάλους, γιατί δεν καταλαβαίνουν τι δεν δίδαξαν σωστά. Το Γλωσσικό μάθημα – όσο σπουδαίο κι αν είναι δυνητικά - είναι υπόλογο: δεν είναι μετρήσιμο αντικειμενικά παρ’ εκτός κι αν ευτελιστεί σε μια φόρμα τυποποιημένων απαντήσεων κλειστού τύπου. Οπότε καλύτερα να εξαιρεθεί από τον διαγωνισμό επιλογής φοιτητών.
Εκτός κι αν δεν είναι το μάθημα υπόλογο αλλά ο τρόπος της βαθμολόγησής του. Αν αυτός αλλάξει μεθοδικά, δεν χρειάζεται να θυσιαστεί ένας πολύτιμος δείκτης της γλωσσικής και πνευματικής ωριμότητας του υποψηφίου. Συγκεκριμένα , κι από τα πιο απλά στα πιο σύνθετα:

Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014

Γυμνός, Iούλιο Μήνα



Γυμνός, Iούλιο μήνα, το καταμεσήμερο. Σ' ένα στενό κρεβάτι, ανάμεσα σε δυο σεντόνια χοντρά, ντρίλινα, με το μάγουλο πάνω στο μπράτσο μου που το γλείφω και γεύομαι την αρμύρα του.
Kοιτάζω τον ασβέστη αντικρύ στον τοίχο της μικρής μου κάμαρας. Λίγο πιο ψηλά το ταβάνι με τα δοκάρια. Πιο χαμηλά την κασέλα όπου έχω αποθέσει όλα μου τα υπάρχοντα: δυο παντελόνια, τέσσερα πουκάμισα, κάτι ασπρόρουχα. Δίπλα, η καρέκλα με την πελώρια ψάθα. Xάμου, στ' άσπρα και μαύρα πλακάκια, τα δυο μου σάνταλα. Έχω στο πλάι μου κι ένα βιβλίο.

Γεννήθηκα για να 'χω τόσα. Δεν μου λέει τίποτε να παραδοξολογώ. Aπό το ελάχιστο φτάνεις πιο σύντομα οπουδήποτε. Mόνο που 'ναι πιο δύσκολο. Kι από το κορίτσι που αγαπάς επίσης φτάνεις, αλλά θέλει να ξέρεις να τ' αγγίξεις οπόταν η φύση σού υπακούει. Kι από τη φύση - αλλά θέλει να ξέρεις να της αφαιρέσεις την αγκίδα της.

[ Οδυσσέας Ελύτης O μικρός ναυτίλος, Ίκαρος 1985] 

Παρασκευή, 4 Ιουλίου 2014

Πρότυπα·Ένας χάρτης για να βρεις το δρόμο σου;

της Μαρίας Κουλούρη

Ανοίγοντας τα social media σήμερα, πληροφορήθηκα ότι η Kate Moss, το all time style icon έχει σήμερα γενέθλια.
Ασυναίσθητα θαύμασα τις αμέτρητες φωτογραφίες που είχε το αφιέρωμα στη ζωή της και μετά αναρωτήθηκα για πόσα κορίτσια μπορεί να έχει υπάρξει πρότυπο, και όχι μόνο στυλιστικό. Και αν έχει υπάρξει, τι μηνύματα έχει περάσει; Ότι όσο πιο λεπτή είσαι, τόσο πιο σικάτη φαίνεσαι ή ότι ακόμα και αν κάνεις παράνομες πράξεις όλοι μπορούν να στις συγχωρήσουν και να συνεχίσεις να υπάρχεις σα να μην έχει συμβεί τίποτα.
Όσο πιο πολλά βλέπουν τα μάτια μου και όσο πιο πολλά ακούν τα αυτιά μου κατέληξα στα στοιχεία που μπορεί να έχει κάποιος άνθρωπος για να αξίζει να γίνει πρότυπο. Και βρήκα ένα τρικ για να μην μπερδευόμαστε. Το ότι μας αρέσει το έργο κάποιου, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να αποδεχόμαστε όλες τις επιλογές της ζωής του.

Πώς γράφεις στην Έκθεση 19!

του Ανδρέα Ζαμπούκα

Πολλές φορές η κουβέντα για τη βαθμολόγηση των γραπτών της Έκθεσης φτάνει σε αδιέξοδο. Άλλοι πιστεύουν ότι το μάθημα στη σημερινή του μορφή, πρέπει να καταργηθεί και άλλοι ότι η σωστή «διδασκαλία» του (τυποποίηση ουσιαστικά) μπορεί να ξεπεράσει την υποκειμενικότητα των βαθμολογητών και να ανταμείψει τον μαθητή. Το μεγαλύτερο πρόβλημα βέβαια, το έχουμε όσοι φιλόλογοι γράφουμε εκτός από το να διορθώνουμε μόνο κείμενα άλλων. Γιατί εδώ τίθεται κι ένα άλλο ζήτημα, που έχει να κάνει με το οξύμωρο σχήμα: Η συντριπτική πλειοψηφία των φιλολόγων αξιολογούν γραπτό κείμενο, σε μορφή άρθρου, ομιλίας ή δοκιμίου, αλλά οι ίδιοι δεν γράφουν ποτέ!