Δευτέρα, 30 Δεκεμβρίου 2013

H ανάγνωση ενός βιβλίου και το ανθρώπινο μυαλό


Δεν το λέει ένας μανιώδης βιβλιοφάγος, έτσι και αλλιώς η μαρτυρία του δεν θα ήταν αντικειμενική, αλλά επιστήμονες που οδηγήθηκαν σε αυτό το συμπέρασμα έπειτα από ενδελεχή έρευνα: για πέντε ημέρες από τη στιγμή που ολοκληρώνει κάποιος ένα μυθιστόρημα, στο μυαλό του γίνεται μια έκρηξη.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο αμερικανικό πανεπιστήμιο της Εμορί και το συμπέρασμά της είναι ότι διαβάζοντας ένα βιβλίο προκαλείται αυξημένη συνδεσιμότητα στον εγκέφαλο και νευρολογικές αλλαγές που επιτείνουν τη δύναμη της μνήμης.
Οι αλλαγές αυτές καταγράφηκαν στο αριστερό κροταφικό φλοιό, στην περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με τη δεκτικότητα για τη γλώσσα, καθώς και την αισθητηριακή περιοχή του εγκεφάλου .
Οι νευρώνες της περιοχής αυτής έχουν συσχετιστεί με την εξαπάτηση του νου να νομίζει ότι κάνει κάτι που δεν είναι. Για παράδειγμα, σκέφτεται ότι τρέχει (χωρίς στην πραγματικότητα να το κάνει) και έτσι μπορεί να ενεργοποιήσει τους νευρώνες που σχετίζονται με τη φυσική πράξη της λειτουργίας.
«Οι νευρωνικές αλλαγές που βρήκαμε συνδέονται με μια φυσική αίσθηση και το σύστημα κίνησης. Εδειξαν πως με την ανάγνωση ενός μυθιστορήματος, ο αναγνώστης μεταφέρεται στο σώμα του πρωταγωνιστή» σημειώνει ο νευροεπιστήμονας καθηγητής Gregory Berns , επικεφαλής της μελέτης.
Για τις ανάγκες της μελέτης, 21μαθητές κλήθηκαν να διαβάσουν το ίδιο βιβλίο (το θρίλερ «Πομπηία» του Ρόμπερτ Χάρις) και αφού το ολοκλήρωσαν, οι επιστήμονες σάρωσαν τους εγκεφάλους τους. Τα αποτελέσματα ήταν κάτι παραπάνω από ενδεικτικά: όντως εκείνες τις πέντε ημέρες μετά την ανάγνωση του βιβλίου, στους εγκεφάλους των μαθητών προκλήθηκε μια μικρή έκρηξη που όμως συν τω χρόνω αποδείχθηκε πως δεν ήταν χρονικά περιορισμένη (εντός των πενθημέρου), αλλά κρατούσε πολύ περισσότερο.


Κυριακή, 29 Δεκεμβρίου 2013

Έρωτος αποτελέσματα-σελίδα ημερολογίου

To Έρωτος αποτελέσματα θεωρείται από πολλούς ως το πρώτο γνωστό βιβλίο ελληνικής λογοτεχνίας. Περιλαμβάνει συνολικά τρείς ερωτικές ιστορίες και σε αυτό συμπεριλαμβάνονται 135 Φαναριώτικα τραγούδια. Θυμίζει  το γαλλικό βιβλίο Σχολείον ντελικάτων εραστών,  που μεταφράστηκε από το Ρήγα το 1890 , και αυτό ίσως κάνει πολλούς να θεωρούν το Έρωτος αποτελέσματα δική του δημιουργία. Το βιβλίο, στην πρώτη του έκδοση του 1792, υπογράφεται με τα αρχικά Ι.Κ. Για τον συγγραφέα του βιβλίου έγιναν διάφορες εικασίες και αυτό χρεώθηκε κατά καιρούς στον Ρήγα Φεραίο και στον Αθανάσιο Ψαλίδα. Νεότερες αρχειακές πληροφορίες, πάντως, φέρουν ως πιθανότερο συγγραφέα του βιβλίου τον Κύπριο λόγιο Ιωάννη Καρατζά (1767-1798), σύντροφο του Ρήγα ο οποίος εκτελέστηκε μαζί του. Το απόσπασμα προέρχεται από το «Ιστορία πρώτη περιέχουσα τον σφοδρόν έρωτα ενός νέου Κωνσταντινουπολίτου» την πρώτη από τις τρεις ερωτικές ιστορίες του βιβλίου.  (Πηγές: Νεοελληνική Λογοτεχνία, Α Λυκείου, Ανδρέας Καπανδρέου http://andreaskandreou.blogspot.gr/2013/07/blog-post_31.html )

Το απόσπασμα αποτέλεσε αντικείμενο εξέτασης σε διαγώνισμα της Λογοτεχνίας και ζητήθηκε από τους μαθητές να δημιουργήσουν μια σελίδα ημερολογίου τη πρωταγωνίστριας του αποσπάσματος. Δυο από αυτά τα κείμενα ήταν εξαιρετικά και παρατίθενται εδώ:

Το Ημερολόγιο της Ελενίτσας, της μαθήτριας Ανδρεάκου Νικολέτας
Αγαπητό μου ημερολόγιο,
  Σήμερα ήταν μια ξεχωριστή μέρα,μια μέρα που θα μου μείνει αξέχαστη. Σήμερα με χτύπησε το βέλος του μικρού φτερωτού αγγέλου,του Έρωτα. Ειδωθήκαμε με τον γιο του τζελεμπή Αντωνάκη, τον Γιωργάκη. Από την πρώτη στιγμή που τον είδα ένιωσα ένα σκίρτημα μέσα μου, ένα αχνό, πρώτο τσίμπημα έρωτα! Μιλούσε και κρεμόμουν απ’ τον λόγο του, με κοιτούσε και ένιωθα το έντονο βλέμμα του επάνω μου ακόμη και όταν εγώ δεν τον κοιτούσα και, όταν τα μάτια του συναντούσαν τα δικά μου η καρδιά μου έχανε ένα χτύπο… Φαντάζει αδύνατο να τον βγάλω από το μυαλό μου, με έχει χτυπήσει ένας δυνατός κεραυνοβόλος έρωτας. Ένας έρωτας υπερφυσικός, μυθικός που μου συμβαίνει πρώτη φορά σε όλη μου τη ζωή. Όλες οι φυσικές λειτουργίες του σώματός μου έχουν μπερδευτεί από αυτό το πρωτόγνωρο συναίσθημα. Το στομάχι μου γίνεται κόμπος και η καρδιά μου σφυροκοπά κάθε φορά που τον σκέφτομαι. Με έχει κατακλύσει ένας χείμαρρος συναισθημάτων, τόσο έντονων που δεν μπορώ να φάω και το στόμα μου είναι ξερό. Νιώθω ανυπομονησία να τον ξαναδώ και από την πρώτη στιγμή κιόλας που χώρισαν οι δρόμοι μας νιώθω ένα κενό μέσα μου… Ελπίζω να τον ξανασυναντήσω σύντομα για να τον δω να με κοιτάει με αυτό το κατακτητικό βλέμμα που παίρνει ένας κυνηγός όταν βρίσκεται ελάχιστα πιο μακριά από το θήραμα. Πρέπει να τον ξαναδώ, η εικόνα του μου έχει γίνει εμμονή, νιώθω πως τον έχω ανάγκη… Συνεχώς σκέφτομαι τα μαλλιά του καθώς γυαλίζουν στον ήλιο και το χρώμα των ματιών του. Τον λαχταρώ πολύ και η καρδιά μου προσμένει να τον ξαναδεί! Αχ… δεν θα κοιμηθώ απόψε…..


Το ημερολόγιο της Ελενίτσας , της μαθήτριας Γερασίμου Νίκης 
Αγαπημένο μου ημερολόγιο,
Σήμερα δε θα σου μιλήσω για τις απλές καθημερινές μου δραστηριότητες όπως συνήθως πράττω. Κι αυτό γιατί σήμερα συνέβη κάτι εντελώς εκτός του καθημερινού προγράμματος κάτι εξ’ ολοκλήρου αναπάντεχο, απρόσμενο και άγνωστο για μένα. Σήμερα το πρωί συνάντησα τον τσελεμπή Γιωργάκη και μιλήσαμε λιγάκι. Το περίεργο όμως δεν είναι αυτό αλλά το ότι κι αν ανταλλάξαμε λίγες μόνο κουβέντες, από εκείνη την στιγμή αισθάνομαι περίεργα. Δεν ξέρω πώς να περιγράψω αυτό που αισθάνομαι, είναι πολύ περίεργο, περίπλοκο, δεν το έχω νιώσει ξανά, είναι κάτι πρωτόγνωρο. Από εκείνη την στιγμή που με κοίταξε με τα όμορφα , μεγάλα μάτια του αισθάνομαι το στομάχι μου να έχει δεθεί σαν κόμπος και ίσως φανώ γελοία, αλλά έτσι κι αλλιώς εσύ δε με παρεξηγείς, αισθάνομαι σα να έχω πεταλούδες στο στομάχι μου ,που φτερουγίζουν .Δε μου προκαλεί ούτε χαρά ούτε πόνο ,οπότε πρέπει να είναι αυτό που οι μεγαλύτεροι αποκαλούν έρωτα .Ναι, αυτό θα είναι, θα είμαι πλημμυρισμένη από έρωτα γι’ αυτόν. Από όσα έχω ακούσει πάντως και από αυτά που νιώθω τώρα, τελικά έχουν δίκιο οι μεγάλοι. Ο έρωτας είναι σπουδαίο πράγμα, αφού τη μια στιγμή είσαι χαμένος σκεπτόμενος το πρόσωπό του και την άλλη βρίσκεσαι ανάμεσα σε ανθρώπους που σε κοιτούν περίεργα, νομίζοντας πως κάτι έχεις πάθει, πως κάτι σου έχει συμβεί, πως είσαι άρρωστος. Και ίσως να μην κάνουν λάθος γιατί από μια πλευρά ο έρωτας είναι αρρώστια και μάλιστα βαριά και αθεράπευτη.  Από την στιγμή που τον είδα, που τα μάτια μας συναντήθηκαν, που οι πρώτες λέξεις βγήκαν από το στόμα του, δεν κάνω τίποτα άλλο από το να τον σκέφτομαι κι αυτό γιατί φοβάμαι μην ξεχάσω αυτή την όμορφη στιγμή και τη μορφή του, την κορμοστασιά του, τον ήχο της φωνής του που μόλις τον άκουσα, θαρρείς και άκουγα μουσική από τους καλύτερους μουσικούς του κόσμου και όταν κοιτούσα τα μάτια του, θαρρείς και χανόμουν στα χρώματα και στα τοπία του ομορφότερου πίνακα.
Τελικά δεν είμαι σίγουρη και απόλυτα ικανή να περιγράψω τα συναισθήματά μου τώρα, αλλά το μόνο σίγουρο είναι πως εγώ αυτόν τον άνδρα θα τον ξαναδώ, είμαι βέβαιη πως η συνάντησή μου με αυτό τον άνδρα δεν ήταν τυχαία, θα ξανασυναντηθούμε. Μόνο ας βάλει ο Θεός το χέρι του στην καρδιά εκείνου κι ας τον κάνει να νιώσει όπως ένιωσα κι εγώ! Όσο για εμάς αγαπημένο μου ημερολόγιο σε ευχαριστώ που είσαι πάντα εδώ και με ακούς και φυλάς τα πιο μεγάλα μυστικά μου, τις πιο τρελές ελπίδες και τους βαθύτερους φόβους μου!
                                                                                                                                   Τα λέμε αύριο πάλι !



Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου 2013

H σημασία της Γλωσσομάθειας για τον σύγχρονο άνθρωπο



του Γιώργου Λεοντή
μαθητή της Α Λυκείου

Η σημασία της γλωσσομάθειας για τον σύγχρονο άνθρωπο
Η γλωσσομάθεια, δηλαδή η ικανότητα να χειριζόμαστε, πλάι στη μητρική μας, μια ή περισσότερες ξένες γλώσσες, αποτελεί αναπόδραστη ανάγκη σήμερα.
Το άνοιγμα των συνόρων των κρατών, η εκμηδένιση των αποστάσεων και οι ευρύτατες οικονομικές δραστηριότητες, φέρνουν ολοένα και περισσότερο σε επαφή τους ανθρώπους όλου του κόσμου. Επομένως η γλωσσομάθεια είναι μια διαδικασία αναγκαία μεν, αλλά και πολλά υποσχόμενη.
Η αξία της σπουδής ξένων γλωσσών είναι πολύ μεγάλη. Αρχικά, με την εκμάθηση νέων πραγμάτων διευρύνεται ο πνευματικός ορίζοντας των ανθρώπων. Με τη μελέτη του λεξιλογίου, των ιδιωματισμών και των εκφραστικών μέσων μιας γλώσσας οξύνεται το πνεύμα μας και ασκείται η μνήμη, η προσοχή και η κρίση μας. Εκτός από τον πνευματικό τομέα, όμως, η γλωσσομάθεια συμβάλλει και στην άμεση επαγγελματική αποκατάσταση των ατόμων. Κάποιος που γνωρίζει μια ξένη γλώσσα αποκτά κατευθείαν πρόσβαση σε ξενόγλωσσες βιβλιογραφίες και παίρνει πληροφορίες για τις διάφορες εργασίες που καλείται να κάνει. Ακόμα, μπορεί να μορφώνεται και να επιμορφώνεται σε ξένα πανεπιστήμια, ενώ έχει τη δυνατότητα να καταρτίζεται μέσα από τη συμμετοχή του σε συνέδρια. Συμπληρωματικά, η σπουδή ξένων γλωσσών είναι ένα απαραίτητο προσόν που ο καθένας οφείλει να έχει, γιατί έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες να βρει εργασία.

Ανεξάρτητα από αυτά, η γλωσσομάθεια πλέον αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι των σύγχρονων και πολυπολιτισμικών κοινωνιών. Σήμερα, η διεθνής πραγματικότητα απαιτεί την επικοινωνία των επιστημόνων και των κυβερνήσεων όλου του κόσμου, με σκοπό την επίλυση σοβαρών παγκόσμιων προβλημάτων. Για να επιτευχθεί, όμως, αυτή η επικοινωνία, οι άνθρωποι και ιδιαίτερα εμείς οι Έλληνες, οφείλουμε να γνωρίζουμε τουλάχιστον μια ξένη γλώσσα. Και το λέω αυτό, διότι είμαστε ολιγάριθμοι σε σχέση με τους άλλους Ευρωπαίους και η ένταξή μας σε διεθνείς οργανισμούς και κοινότητες απαιτεί τη σπουδή ξένων γλωσσών. Με τον τρόπο αυτόν, λοιπόν, θα μπορούμε όλοι αβίαστα να επικοινωνούμε με νέους ανθρώπους διευρύνοντας τον κύκλο γνωριμιών και τις εμπειρίες μας.

Επιπρόσθετα, η γλωσσομάθεια συντελεί στην ψυχολογική ευημερία και την ψυχαγωγία των ανθρώπων. Αποτελεί ένα επιπλέον εφόδιο, που λίγοι έχουν, ενισχύοντας έτσι την αυτοπεποίθηση των ανθρώπων και καταπολεμώντας το σύμπλεγμα κατωτερότητας που τους διακατέχει. Ακόμα φροντίζει για την ενημέρωση και την ψυχαγωγία όλων, και αυτό γιατί ο γλωσσομαθής έχει πρόσβαση σε μια μεγάλη γκάμα τρόπων διασκέδασης. Αρχικά, μπορεί να ενημερώνεται για τα διεθνή γεγονότα, όχι μόνο από τα εγχώρια κανάλια, αλλά και από διεθνή, αποκτώντας έτσι σφαιρική άποψη για τα συμβάντα. Μπορεί επίσης να παρακολουθήσει ξένες ταινίες, να διαβάσει βιβλία αλλόγλωσσων συγγραφέων και να <<περιπλανηθεί>> σε ατέλειωτες πηγές πληροφοριών στο διαδίκτυο.

Τέλος, μεγάλη είναι η σημασία της γλωσσομάθειας και στον πολιτιστικό τομέα. Η σπουδή ξένων γλωσσών επιτρέπει στον άνθρωπο να έρχεται σε επαφή με άλλους λαούς. Γνωρίζει τα ήθη και τη νοοτροπία τους και με τον τρόπο αυτό απαλλάσσεται από τις προκαταλήψεις και γίνεται πιο δεκτικός σε νέες ιδέες και αντιλήψεις. Μάλιστα, μέσα από αυτή την επαφή, συνειδητοποιεί τη δική του πολιτιστική ιδιαιτερότητα.

Δυστυχώς, όμως, εκτός από την πληθώρα αυτών των θετικών στοιχείων, η γλωσσομάθεια εγκυμονεί και πολλούς κινδύνους. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να διατηρούμε κριτική σκέψη όταν μαθαίνουμε ξένες γλώσσες και να μην υιοθετούμε άκριτα ξένα στοιχεία, που μας οδηγούν σε έναν αλλότριο τρόπο ζωής.




Σάββατο, 7 Δεκεμβρίου 2013

Καρέ καρέ ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος μέσα σε 7 λεπτά



Πως θα μπορούσε να χωρέσει ολόκληρη η συγκλονιστική ιστορία του Β Παγκοσμίου Πολέμου σε ένα βίντεο μόλις επτά λεπτών;
Ενας χρήστης του youtube με προσωπική τρέλα για τους χάρτες κατάφερε να απαντήσει.
Εφτιαξε ένα βίντεο που δείχνει μέσα σε επτά λεπτά την ηλεκτρονική απεικόνιση της εξαετούς σύγκρουσης που αιματοκύλισε την Ευρώπη και όχι μόνο.
Το βίντεο ξεκινάει από την 1η Σεπτέμβρη 1939 όταν η ναζιστική Γερμανία κήρυττε τον πόλεμο στην Πολωνία έως την τελική ήττα και την αυτοκτονία του Χίτλερ στις 30 Απριλίου 1945.
Στον χάρτη, όπως καταγράφει το news247, με το μπορντό χρώμα απεικονίζονται οι δυνάμεις του Αξονα και οι σύμμαχοί τους, με το κόκκινο οι χώρες δορυφόροι των ναζί και με το ροζ, οι χώρες που κερδίζουν κατά τη διάρκεια κάθε μέρας (οι μάχες και οι εισβολές).
Με το μπλε, απεικονίζονται οι δυνάμεις των Συμμάχων και με το ανοιχτό μπλε οι μάχες και οι κατακτήσεις τους κάθε μέρα.
Με το μοβ, απεικονίζεται η Φινλανδία και οι κατακτήσεις της και με το σκούρο πράσινο, η Σοβιετική Ένωση, πριν μπει στον πόλεμο στο πλευρό των συμμάχων (με πράσινο οι περιοχές που κατακτά). Με ανοιχτό πράσινο απεικονίζονται οι μάχες και οι κατακτήσεις των Σοβιετικών.
Στο βίντεο βλέπουμε, τις αρχικές νίκες του άξονα, με την τακτική του αστραπιαίου πολέμου, τις κινήσεις της ΕΣΣΔ, πριν μπει στον πόλεμο, τις πολεμικές επιχειρήσεις στην Αφρική και τα Βαλκάνια.
Δεν μπορούμε φυσικά να μην παρατηρήσουμε ότι η Ελλάδα, παρουσιάζεται να αντιστέκεται σθεναρά (σε σχέση με άλλες χώρες), με τo έπος του '40 και να πέφτει τελικά, μετά την επίθεση της Γερμανίας, καθυστερώντας ωστόσο το σχέδιο επίθεσης των ναζί στους Σοβιετικούς.
Στη συνέχεια παρακολουθούμε την επιχείρηση "Μπαρμπαρόσα" και την εισβολή της Γερμανίας στη Σοβιετική Ένωση. Ο Στάλιν "αφήνει τους νεκρούς να προχωρούν" και μετά από λυσσαλέα αντίσταση, το γαλάζιο στον χάρτη αρχίζει να κερδίζει και πάλι έδαφος, μέχρι την τελική νίκη των Συμμάχων.
Την απεικόνιση των μαχών την παρακολουθούμε, ενώ παράλληλα ακούμε ηχητικά αποσπάσματα από την κήρυξη του πολέμου στην Πολωνία από τον Χίτλερ το 1939, την κήρυξη του πολέμου στους Συμμάχους από τον Μουσολίνι (1940), αλλά και ομιλίες του Ρούσβελτ, του Αϊζενχάουερ, καθώς και τον λόγο που εκφώνησε ο Στάλιν μετά την νίκη των Συμμάχων και την παράδοση της ναζιστικής Γερμανίας.