Κυριακή, 27 Νοεμβρίου 2011

MΑΡΙΑ ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ, ΜΟΝΟ ΓΙΑΤΙ Μ ΑΓΑΠΗΣΕΣ




Η ποιήτρια: Καλαμάτα 1902-Αθήνα 1930. Έζησε μια ανήσυχη ζωή χωρίς ψευδαισθήσεις και αυταπάτες, βίωσε το πάθος και τον πόνο του έρωτα, της ζωής και του θανάτου. Ήταν χαρακτήρας ελεύθερος, ατίθασος και ανυπότακτος, περήφανη και γενναία, δεν την τρόμαζε ούτε ο θάνατος, ρύθμιζε η ίδια τη ζωή της. Ανήκει στη γενιά των νεορρεαλιστών νεορομαντικών ποιητών κι η ποίηση της χαρακτηρίζεται από πηγαίο λυρισμό και ειλικρίνεια συναισθημάτων. Βασικοί πόλοι της ποίησης της ο έρωτας και ο θάνατος. Το συγκεκριμένο ποίημα έχει χαρακτηριστεί κι ως ύμνος στον έρωτα..


Θεματικά κέντρα: Η εξιδανίκευση του ερωτικού συναισθήματος, ο ελεγειακός τόνος και ο λυρισμός της γυναικείας ευαισθησίας.


Θέμα: Η δύναμη της αγάπης που δίνει έμπνευση στο έργο και νοηματοδοτεί τη ζωή της ποιήτριας.


Τεχνική


Αποτελείται από 9 πεντάστιχες στροφές, μέτρο ιαμβικό , στίχοι 12σύλλαβοι και 7σύλλαβοι ή και 11σύλλαβοι. Ομοιοκαταληξία:σε κάθε στροφή 1ος και 5ος, 2ος και 4ος, 3ος ελεύθερος (αβγβα). Μουσικότητα λόγω της ομοιοκαταληξίας αλλά και των επαναλήψεων 1ου και 5ου στίχου, «μόνο» «μονάχα», «γιατί..»


Χρήση β προσώπου και α προσώπου. δίνει στο ποίημα χαρακτήρα ανοιχτής ερωτικής επιστολής και έμμεσης ερωτικής εξομολόγησης στον νεκρό αγαπημένο της, δίνει ζωντάνια, αμεσότητα. οι επαναλήψεις λέξεων «μόνο» «μονάχα», «γιατί..». Το «γιατί» εισάγει μια σειρά αιτιολογικές προτάσεις που δηλώνουν την αιτία για μια σειρά ευεργετικές επιδράσεις στη ζωή της ποιήτριας. δημιουργούν ένταση νοηματική και λυρική και χαρίζουν μουσικότητα.. Πλούσια γκάμα εικόνων και αισθήσεων, που αποσκοπούν στην έκφραση του βασικού θεματικού κέντρου, δηλαδή της απόλυτης εξιδανικευμένης παρουσίας του έρωτα. Εναλλαγή αορίστου ενεστώτα: Δηλώνεται η ένταση και η διάρκεια του συναισθήματος που παραμένει ζωντανό και ανθεκτικό παρά το πέρασμα του χρόνου και το θάνατο.


Τα σχήματα λόγου πολλά Κυρίως έχουμε μεταφορές: με την ψυχή στο βλέμμα, περήφανα στολίστηκα... στέμμα είχες μέσα στα μάτια σου το θάμπωμα, έμεινεν ωραίο το πέρασμα μου, μου χάρισε ρόδα στα χέρια και πλήθος άλλες (εντοπίστε) Προσωποποίηση : μου χάρισε η αυγή ρόδα, μου γέμισε τα μάτια αστέρια Υπερβολές: μόνο γιατί μ αγάπησες γεννήθηκα Παρομοιώσεις:σαν κρίνο ολάνοιχτο, σα να με φώναξες κ.ά. Αντιθέσεις: στη άχαρη ζωή την ανεκπλήρωτη-μένα η ζωή πληρώθη (ζ στρ, τονίζεται η δύναμη του έρωτα.) Κύκλος:κάθε στροφή ανοίγει και κλείνει με τον ίδιο στίχο. Κάθε στροφή αποκτά νοηματική αυτοτέλεια και συνοχή και αποκτά μουσικότητα (ρεφρέν)


Επισημάνσεις στο περιεχόμενο:
α στροφή:Δηλώνεται η αιτία και το κίνητρο της ποίησης της,  «εσύ»,  που νοηματοδοτεί και τη δική της ζωή. Η αγάπη διαρκεί και βιώνεται μέσα στο χρόνο και δηλώνεται με την αναφορά στο πέρασμα των εποχών.
β στροφή:  Δηλώνεται το είδος της αγάπης, η ερωτική αγάπη, με συγκεκριμένες αναφορές. Το ερωτικό συναίσθημα αποκτά ένταση. Η επίδραση της αγάπης στην ψυχή της. ( κρίνο, ρίγος ενισχύουν την ένταση του ερωτικού συναισθήματος)
γ. στροφή:Η δύναμη  και η καταλυτική επίδραση του ερωτικού βλέμματος. Με την ψυχή στο βλέμμα: υπογραμμίζεται η ποιότητα και το περιεχόμενο του βλέμματος, που το διαφοροποιεί από τα άλλα. Η ποιήτρια νιώθει βασίλισσα ( της ύπαρξης μου στέμμα), περήφανη, αποκτά νόημα η ζωή της.
δ. στροφή:  συνεχίζεται το μοτίβο της οπτικής επαφής. εκείνος καμαρώνει(θαυμάζει) την αγαπημένη του, εκείνη καθρεφτίζεται στα μάτια του και νιώθει να ζει σε όνειρο.  Με ποια σχήματα λόγου εκφράζεται;
ε. στροφή:  Οι εκδηλώσεις της αγάπης εκείνου δίνονται άταχτα χωρίς σειρά, εκείνη νιώθει πλήρη αγάπη.
στ. στροφή: Προβάλλεται το πλησίασμα των δυο αγαπημένων.
ζ και η  στροφή: Σκοπός της ζωής της ήταν να βιώσει αυτόν τον έρωτα. Με την υπερβολή αυτή κορυφώνεται το ερωτικό συναίσθημα. Ενώ για πολλούς η ζωή είναι άχαρη ανεκπλήρωτη αυτή έζησε την ολοκλήρωση της απόλυτης αγάπης.
θ στροφή:Η βίωσης της απόλυτης αγάπης γίνεται αυτοσκοπός,  η ζωή της δικαιώνεται μέσα από την αγάπη εκείνου. Έζησε για να αγαπηθεί και να του χαρίσει ευτυχία ( να πληθαίνω τα ονείρατα σου) , όμως δεν υπάρχει πια, πέθανε. Η αγάπη αυτή της χαρίζει τώρα έναν γλυκό θάνατο.
 Η μεταμορφωτική δύναμη της αγάπης τεράστια και αισθητοποιείται με την εικόνα του ολάνοιχτού κρίνου ( η αγάπη εξαγνίζει και ομορφαίνει την ψυχή της) . Νιώθει όμορφη και γοητευτική, μέσα από το θαυμαστικό του βλέμμα. Η αγάπη καταξιώνει την ύπαρξη της και δίνει περιεχόμενο στη ζωή της.
μελετήστε υλικό για την Πολυδούρη και σε αυτές τις σελίδες


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου